Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) stelt op zijn website dat asielverzoeken van Syriërs tijdelijk, al zeker tot eind juli, zijn opgeschort.
Op 10-2-2025 bevestigt RvV dat het loutere feit dat een Burundees IB heeft aangevraagd in België voldoende is om een gegronde vrees voor vervolging vast te stellen.
HvJ stelt op 18-6-2024 dat staten ten volle rekening moeten houden met vluchtelingenstatus in andere lidstaat. De RvV volgt deze rechtspraak in arrest van 12-7-2024 net als de RvS in arrest van 3-2-2025.
Als eerste lidstaat definitieve negatieve beslissing nam over eerste VIB, kan tweede lidstaat een volgend verzoek behandelen via ontvankelijkheidsprocedure.
Een land als veilig derde land aanduiden, kan niet als bepaalde delen van het land toch niet aan de criteria voldoen om als veilig te worden bestempeld.
De RvV vernietigt niet-ontvankelijkheidsbeslissingen tav statushouders uit Griekenland en Bulgarije wegens onvoldoende onderzoek naar hun situatie bij terugkeer
Lidstaten mogen werken met algemene lijsten van ‘veilige landen’ maar moeten inhoudelijk onderzoek doen wanneer derde land toelating tot grondgebied weigert.
Nederlandse RvS past HvJ C-228/21 toe. Dat stelt dat systeemfouten betrekking moeten hebben op de asielprocedure of opvangvoorzieningen in aangezochte lidstaat.
Update: sinds 1-8-2024 is een nieuwe instructie van toepassing over de transitie van materiële opvang naar maatschappelijke dienstverlening via het OCMW.
Vanaf 28-6-2024 eindigt het recht op materiële opvang en steun bij kennisgeving van een definitieve negatieve asielbeslissing, niet bij verstrijken van het BGV.
Op 1-7-2024 wijzigt bijdrageplicht voor VIB met beroeps- of andere inkomsten die materiële hulp krijgen. Fedasil krijgt controle- en terugvorderingsbevoegdheid.
De RvV oordeelt dat verzoeker wegens zijn medische toestand, zijn Hutu-origine en afkomst uit Goma (DRC) geen intern vluchtalternatief vindt in Kinshasa.
De RvV sluit in arresten van 15-2-2024 verzoekers uit van internationale bescherming omwille van ernstige misdrijven: gedwongen kindhuwelijk en verkrachting.
Dublin-overdracht kan niet bij reëel risico op pushback of bewaring die onmenselijke of vernederende behandeling inhoudt tenzij er individuele garanties zijn.
Specifieke elementen over bijzondere kwetsbaarheid die bij terugkeer naar Bulgarije zouden leiden tot onmenselijke en vernederende behandelingen zijn nodig.