Overzicht in sneltempo van de verschillende verblijfsmogelijkheden voor vreemdelingen in België, gevolgd door de diverse betalingsregelingen voor medische zorg – met nadruk op de toegang tot de publieke ziekteverzekering en op de rol van het OCMW in het kader van toegang tot medische zorg voor vreemdelingen.
Doelpubliek
Professionals die regelmatig in aanraking komen met vreemdelingen, en die ofwel vragen hebben over hun rechten of hun mogelijkheden tot medische zorg, of zich bevinden in een situatie waar de medische zorg toegediend werd en de zorgverstrekker vragen heeft. Vrijwilligers met dergelijke opdracht bij een hulporganisatie kunnen ook deelnemen (eerste 5 kunnen gratis inschrijving vragen).De vorming is niet enkel interessant voor OCMW-medewerkers die bezig zijn met de materie voor hun cliënten, maar ook voor wie de administratie voor zorgverstrekkers voorziet: zo is iedereen mee met de parameters en voorwaarden waarbinnen het OCMW werkt. Voorkennis is niet nodig. Bij twijfel over doelgroep of voorkennis, kunnen we hierover afstemmen.
Programma
Komt aan bod:
- Basisinformatie over verblijfsrecht en de verschillende verblijfsgronden
- Toegang tot de publieke ziekteverzekering In België
- De werking van OCMW’s in het kader van medische zorg voor personen in precair verblijf
- Dringende medische hulp – wat is het, wat zijn de voorwaarden en hoe werkt het
- De rol van Fedasil
- De impact van bv een privéverzekering, een tenlastename van een privépersoon of een onderhoudsplichtige op de eventuele tussenkomst in de medische kosten vanuit de overheid
Leerdoelen
Na deze vorming weet je:
- welke vreemdelingen kunnen aansluiten bij de publieke ziekteverzekering
- wat de mogelijkheden zijn voor de betaling van medische kosten voor vreemdelingen die geen Belgische publieke ziekteverzekering hebben
- welke vragen je best stelt aan de cliënt, en naar welke betalingsregeling je best éérst kijkt om te weten hoe de toegang tot medische zorg gevrijwaard kan worden bij cliënten met een verblijfsdocument, of bij cliënten in een precaire verblijfssituatie, of bij cliënten zonder wettig verblijf.
Meer informatie
Vragen
Heb je vragen over de inhoud? Of heb je bijzondere noden of behoeften om de vorming optimaal te kunnen volgen? Contacteer Vormingsadministratie
Feedback
Om onze dienstverlening te blijven verbeteren, vragen we enkele dagen na de vorming jouw feedback via e-mail. Via een online vragenlijst peilen we naar jouw tevredenheid over deze vorming.