Burger kan zelf e-legalisatie aanvragen

In het kort

Voortaan kan je ook als burger online de legalisatie aanvragen van documenten uitgevaardigd door een Belgische autoriteit. Het elektronisch platform van het Ministerie van Buitenlandse Zaken was tot nog toe alleen toegankelijk voor gemeenteambtenaren maar sinds kort dus ook voor burgers.

Je kan deze toepassing gebruiken zowel voor documenten uit het Rijksregister als uit de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS).

Rijksregister

Je kan een gelegaliseerd uittreksel van je persoonlijk dossier in het Rijksregister aanvragen. Dit kan een uittreksel uit de registers zijn, óf een specifiek attest met betrekking tot:

  • de Belgische nationaliteit
  • de gezinssamenstelling
  • de wettelijke samenwoning
  • de verblijfplaats met het oog op een huwelijk
  • de hoofdverblijfplaats
  • het kiesregister
  • de hoofverblijfplaats met historiek
  • leven
  • de wijze van teraardebestelling en/of rituelen

DABS

Voor andere documenten is e-legalisatie niet mogelijk en wordt er verwezen naar  de dienst Legalisatie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken

In de praktijk betekent dit dat je je als burger niet meer eerst naar de gemeente moet gaan om het document op te vragen. Je kan meteen online het document èn de vereiste legalisatie krijgen. Welke legalisatieprocedure van toepassing is, hangt af van het land waar je het document wil gebruiken. Deze info moet je aan te geven in de toepassing bij de aanvraag. Het resultaat kan je opvragen in één van de 3 landstalen.