Medische attesten
Attest bij medische regularisatie (9ter)
Als je een aanvraag voor een medisch regularisatie (9ter) indient, dan is een medisch attest 'medische regularisatie (9ter)' verplicht. Het attest wordt ook het 'standaard medisch attest' genoemd.
De informatie in het standaard medisch attest kan ook nuttig zijn voor andere procedures of voor je verblijfsoriëntatie.
Lees meer over het standaard medisch attest bij Medische regularisatie (9ter)
Attest bij dringende medische hulp (DMH)
Je hebt het nodig als:
- je onwettig in België verblijft;
- en je een tussenkomst van het OCMW in de medische kosten vraagt.
Alleen een arts of een tandarts die erkend is door het RIZIV kan een attest 'dringende medische hulp' opmaken.
Zorgverstrekkers in ziekenhuizen zijn verplicht om het modelattest van de POD MI te gebruiken.
Zorgverstrekkers buiten de ziekenhuizen kunnen een eigen attest opmaken, dat minstens deze informatie bevatten (Omzendbrief van 1 maart 2005):
- datum van de zorgverstrekking;
- verzoek tot tussenkomst omwille van ‘dringende medische hulp’;
- naam van de patiënt;
- naam en handtekening van de arts.
Het attest ‘dringende medische hulp’ is maximaal voor 1 jaar geldig. Daarna moet je een nieuw attest laten opstellen.
Het attest geldt voor één specifieke medische of farmaceutische verstrekking of voor één specifieke behandelingenreeks. Een behandelingenreeks vloeit voort uit eenzelfde feit.
Als de behandelingenreeks meerdere maanden duurt, dan is er een maandelijkse controle op de facturen. Voeg bij elke maand een kopie van het medisch attest bij de facturen. Een nieuw bezoek bij de arts voor een geheel nieuw attest is er niet nodig.
Attest 'geen bedreiging voor de volksgezondheid'
Een standaard model medisch attest ‘geen bedreiging volksgezondheid’ werd als bijlage toegevoegd aan het Verblijfsbesluit.
Download het standaard model van de Dienst Vreemdelingezaken.
Het medisch attest mag niet ouder zijn dan 6 maanden vanaf de indiening van je aanvraag.
Ben je in het buitenland? Dan kan je het medisch attest laten opmaken door een arts die erkend is door de Belgische ambassade of het consulaat. Je kan bij de ambassade of het consulaat een lijst van erkende artsen opvragen. Als je voor een niet-erkende geneesheer kiest moet je zijn handtekening laten legaliseren door de bevoegde plaatselijke overheid, overeenkomstig de legalisatieprocedure die in het land van kracht is. Nadien moet je de handtekening van deze overheid laten legaliseren door de Belgische diplomatieke post.
Ben je in België? Dan kan je je medisch attest laten opmaken door een arts naar keuze in België.
De arts moet attesteren dat je niet lijdt aan één van de volgende ziekten:
- TBC in een actief stadium of met ontwikkelingstendensen
- tot quarantaine aanleiding gevende ziekten vermeld in het internationaal gezondheidsreglement van de Wereldgezondheidsorganisatie, ondertekend in Genève op 23 mei 2005
- andere besmettelijke door infectie of parasieten veroorzaakte ziekten, mits er voor deze ziekten in België beschermende bepalingen ten aanzien van de inwoners gelden.
De arts beslist autonoom hoe hij vaststelt of je aan een ziekte lijdt die de volksgezondheid kan bedreigen.
Attest bij een verzoek om internationale bescherming
Het kan belangrijk zijn om via een medisch attest de eigen gezondheidssituatie (fysiek alsook psychisch) te duiden naar het CGVS toe in geval van:
- Psychische en/of fysieke factoren die de verzoeker tijdelijk of blijvend weerhoudt om te verschijnen voor het persoonlijk onderhoud bij CGVS.
- Psychische en/of fysieke factoren die er toe kunnen bijdragen dat het persoonlijk onderhoud mogelijks verstoord verloopt, en waardoor het CGVS best op de hoogte is van de redenen hiervoor (bv bij een ADHD diagnose, een diagnose PTSS...), zodat er een grotere voorzichtigheid is vanuit het CGVS bij de beoordeling van het verzoek.
- Psychische en/of fysieke factoren die eventueel verband houden met de persoonlijke vervolging/onmenselijke behandeling in het land van herkomst, en die wijzen op een nood aan internationale bescherming.
Het medisch attest 'verzoek om internationale bescherming' is bestemd voor:
- Het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS), in verband met het persoonlijk onderhoud
- De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RvV), bij een beroep tegen een negatieve beslissing van het CGVS, of in geval van uiterst dringende noodzakelijkheid bij terugname in het kader van de Dublinprocedure.
Vermeld deze gegevens in het (psycho-) medisch attest:
- Wie vroeg het medisch attest en aan wie is het gericht?
- Referenties van de auteur, bv identiteit, beroep, RIZIV-nummer, specialisatie
- Identiteitsgegevens en toestemming van de verzoeker
- Welke doel heeft het medisch attest (zie doelen onder 'waarvoor kan het dienen')? Naargelang het doel:
- Wat zijn de klinische observaties en de diagnose, de relevante medische historiek?
- Wat is de aard en duur van de medische/medicamenteuze/psychologische behandeling?
- Concrete uitleg over de impact van de diagnose en de medicamenteuze behandeling op het dagelijks functioneren, de cognitieve mogelijkheden, het geheugen en de concentratie van de verzoeker.
- Medische bevindingen ter ondersteuning van daden van foltering of onmenselijke of vernederende behandeling/bestraffing die de verzoeker zou hebben ondergaan. Hierbij is het aangewezen om de richtlijnen van het Protocol van Istanbul in acht te nemen. Het CGVS hanteert een specifiek medisch attest voor vrouwen die vrouwelijke genitale verminking riskeren.
- Behoort de patiënt tot een kwetsbare doelgroep? Een kwetsbare doelgroep krijgt extra bescherming.
Kwetsbare doelgroepen kunnen zijn:
- slachtoffers of getuigen van mishandelingen, genocide, geweld, of vervolging omwille van hun geslacht
- mensen met een mentale ziekte
- mensen met een fysieke ziekte
- mensen met een mentale handicap
- ongeletterde mensen
- minderjarigen of verlengde minderjarigen
Enkele tips bij het opstellen van een (psycho-) medisch attest:
- Vermeld uitdrukkelijk dat je het medisch rapport aan de patiënt of zijn wettelijke vertegenwoordiger meegeeft. Zo respecteer je het medisch beroepsgeheim en het recht van de patiënt om toegang te hebben tot de gegevens van zijn medisch dossier.
- Graag originelen voorleggen, letten op de datering en de leesbaarheid van documenten.
- Vermeld de aanwezigheid en betrokkenheid van derden (bv tolken, vertrouwenspersonen).
- Maak een onderscheid tussen de verklaringen van de patiënt en de klinische vaststellingen, en maak zeer duidelijk wanneer het over verklaringen gaat, via aanhalingstekens.
- Maak zelf geen assumpties over de waarheidsgehalte van verklaringen.
Elke arts of therapeut met kennis van zaken mag een medisch attest schrijven. Ook een psycholoog mag dus een medisch attest opstellen voor een procedure internationale bescherming.
Er is dus een verschil met het medisch attest voor een aanvraag tot medische regularisatie (9ter). Dat attest mag alleen opgemaakt worden door een arts.
Constats VZW
De VZW Constats is gespecialiseerd in het opmaken van een medisch attest voor verzoekers om internationale bescherming die het slachtoffer waren van foltering of onmenselijke en vernederende mishandeling in hun herkomstland. Jij of je begeleider vraagt een medisch onderzoek aan via een aanvraagformulier.
Deze aanbevelingen van het CGVS bieden ondersteuning voor wie een (psycho-) medisch attest opstelt.
Attest bij opvang Fedasil
Medisch attest ‘Verlengde opvang Fedasil’
Als je de materiële opvang bij Fedasil wil verlengen heb je een medisch attest ‘Verlengde opvang Fedasil’ nodig. De verlenging kan nodig zijn omdat je meer dan 7 maanden zwanger bent. Of omdat je om medische redenen de opvangstructuur niet kan verlaten.
Wie verblijft in een opvangstructuur, en het verblijf daar wil verlengen omwille van medische redenen, stelt de best de vraag om een attest bij de centrumverantwoordelijke.
Medisch attest ‘Aangepaste opvang Fedasil’
Als je aangepaste opvang nodig hebt, is ook dan een medisch attest van een arts vereist.
De aangepaste opvang kan nodig zijn:
- als je specifieke medische noden hebt, bijvoorbeeld een individuele kamer, dagbesteding, enzovoort,
- als je om medische redenen naar een ander opvangcentrum of LOI moet.
Attest bij medische overmacht
Attest 'medische overmacht' voor OCMW-maatschappelijke dienstverlening
Meestal weigert het OCMW financiële steun bij medische overmacht en moet je in beroep gaan bij de arbeidsrechtbank. De arbeidsrechtbank heeft dan vaak een attest ‘medische overmacht’ nodig om een beslissing te nemen over je beroep. De arbeidsrechtbank stelt soms een medisch expert aan. De medische expert neemt een beslissing op basis van het attest ‘medische overmacht’ dat je behandelend arts opstelde. Hij kan je ook zelf consulteren. De arbeidsrechter kent meestal het equivalent leefloon toe.
Het attest ‘medische overmacht’ moet voldoende gedetailleerd en gestoffeerd zijn. Als behandelend arts moet je een duidelijk beeld geven van de ziekte. Vermeld bijvoorbeeld:
- de diagnose
- de ernst
- de vereiste behandeling
Als advocaat toon je best met medische herkomstlandeninformatie aan dat je cliënt in een overmachtssituatie verkeert.
Als je ook een aanvraag om medische regularisatie (9ter) indiende, dan kan je het standaard medisch attest 9ter met eventuele bijlagen toevoegen aan het medisch attest ‘medische overmacht’.
Attest 'medische overmacht' voor verlengde materiële opvang
Wil je bij Fedasil een verlenging van je materiële opvang vragen, dan is een recent medisch getuigschrift, van maximaal 2 maanden oud, nodig.
Je gebruikt hiervoor best het attest van Fedasil, maar dit is niet verplicht. Het attest kan door een arts van de opvang of door een externe arts worden opgesteld.
Als je ook een aanvraag om medische regularisatie (9ter) indiende, dan kan je het standaard medisch attest 9ter, met eventuele bijlagen, toevoegen aan het attest ‘medische overmacht’.
Attest voor aansluiting bij de Belgische ziekteverzekering bij gezinshereniging
Het ziekenfonds attesteert dat het familielid bij binnenkomst in België aangesloten kan worden bij de publieke ziekteverzekering. De inschrijving gebeurt als persoon ten laste van de gerechtigde, voor zover na binnenkomst in België aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:
- ofwel voorkomen in het attest van gezinssamenstelling,
- ofwel - in geval van een kind - de verwantschap bewijzen, en een bewijs van vermoeden van aanwezigheid in België voorleggen
- ofwel - in geval van een echtgenoot - het huwelijk bewijzen en een bewijs leveren dat de aanvraag tot inschrijving als samenwonende met de rechthebbende is gebeurd bij de gemeente.
Het ziekenfonds kan het attest afleveren aan wie als gerechtigde of 'titularis' is ingeschreven. Het kan niet afgeleverd worden aan wie ingeschreven staat als 'persoon ten laste'.
Als gerechtigde krijg je het attest alleen voor de volgende gezinsleden die jou willen komen vervoegen in België:
- je echtgenoot of echtgenote
- je kind jonger dan 25 jaar
Dus niet voor deze gezinsleden:
- je ascendent
- je geregistreerd partner (samenwoner genoemd in de ziekteverzekering)
In dat geval moet je een ander bewijs van ziekteverzekering voorleggen, bij voorbeeld een privéverzekering, of een bewijs van dekking van de publieke ziekteverzekering in het herkomstland.
De mutualiteit moet nagaan of de persoon die zich in België wil laten vervoegen door een gezinslid is ingeschreven als gerechtigde.
De mutualiteit moet niet op voorhand nagaan of:
- er een vermoeden van verblijf in België is als het een kind van de gerechtigd betreft.
- de persoon die naar België komt bij het invullen en afleveren van het modelattest van aansluiting reeds in de gezinssamenstelling staat vermeld.
- de persoon die naar België komt werkelijk zijn of haar echtgenoot, echtgenote of kind is, via een onderzoek van huwelijks- of geboorteattesten.
Het ziekenfonds moet geen huwelijksakte, geboorteakte of adoptieakte opvragen. De Dienst Vreemdelingenzaken gaat de verwantschapsband uitvoerig na in het visumdossier.
Attest voor een meerderjarig kind met een handicap bij gezinshereniging met derdelander
Bij gezinshereniging met een derdelander is er een mogelijkheid voor een meerderjarig gehandicapt kind om de ouders te vervoegen in België.
Hiervoor is een getuigschrift/attest nodig van een arts die erkend is door de Belgische diplomatieke of consulaire post die bevoegd is voor de verblijfplaats in het buitenland. Het attest bevestigt dat de aanvrager omwille van de handicap niet in de eigen behoeften kan voorzien. Er bestaat geen standaard attest voor deze situatie.